Sidan uppdaterad:
2019-05-12
Trap

DNA med JLS

Arnes hjälp för att få rådata till "Gedmatch".

Ge gärna medlemskap i vår förening som present!

Kontakta vår sekreterare! Se JLS--föreningen, Styrelsen.

JLS Nytt utkommer ca 20:e i månaderna febr, maj, aug och nov. Vi tar tacksamt emot artikelförslag. Kontakt via webbmaster eller redaktionen.
Om du har läst en bra historisk bok, gör ett referat och skicka in till redaktionen för vår tidskrift !

Utbildningssatsning via DIS-MITT
. Se hemsida för DIS-MITT

__________________________________

Vi säljer några SVERIGES DÖDBOK 7 för 1860 –2016.
Medlemspris: USB: 600 kr
Kontakta: Carina Strömberg

mobilnr 070-648 25 17
 mail: carina.stromberg@vilhelmina.ac

EFTERLYSNING!

Vi behöver några fler personer till vår "kaffegrupp".

Anmäl till Carina Strömberg på mail carina.stromberg@vilhelmina.ac, eller telefon 063-101 114, 070-648 2517.

Jämtlands Lokalhistoriker och Släktforskare

JLS har sin verksamhet i Landsarkivet i Östersund.

JLS bistår under september t.o.m. maj med hjälp för den som vill släktforska Tisdagar kl.13.00 – 18.00. Under denna period och tid finns en erfaren släktforskare från JLS på Landsarkivet till hjälp för dej som vill komma igång med släktforskning. Är du redan i gång kan du få tips om hur du kommer vidare.

DNA-träff onsdag 15 maj kl 13.00 på Landsarkivet.

Träff för Dig som testat DNA och fått dina resultat.

Inget föredrag utan vi hjälper varandra att komma vidare

Inget fika

Heldagsutflykt Lördag 25 maj.

Vårens utflykt går till Östjämtland

Vi samåker i egna bilar, och samlas klockan 10 vid kraftverksmuseet i Krångede. Där besöker vi museet och får förmiddagsfika. Därefter fortsätter vi yill Håsjö för en visning av den gamla kyrkan. Sedan är det dags för lunch på Kälarne hotell (Östjemten). På eftermiddagen gör vi först ett besök på textilaffären i Kälarne, sedan avsluter vi dagen i Tantmuseet där vi bjuds på visning med gammaldags kafferep.

Inträde till Krångede museum med fika kostar 100 kr, inträde till Tantmuseet med gammaldags kafferep 80 kr. Lunch på Östjemten, speciellt för oss, "lörDagens" inkl. sallad och kaffe 90 kr.

Anmälan till Monica Kämpe på mail kamsgato@gmail.com eller telefon 073-098 26 94, 063-10 07 97 senast 17 maj. Kostnad för samåkningen är 100 kr som betalas direkt till chauffören. Glöm inte att meddela om du har särskilda önskemål ang. lunch och fika samt om du har plats i bilen eller vill samåka.

Mailadress till webbmaster: jamtrotter (at) gmail.com

Har du idéer och förslag på olika aktiviteter, eller förändringar mm kontakta sekreteraren i vår styrelse!

LANDSARKIVEN mm
Direktlänkar till "våra" arkiv:

Landsarkivet Östersund hos Riksarkivet
Landsarkivet Härnösand
Riksarkivet
och alla Arkiven i Östersund

JAMTLIS ARKIV
Du vet väl att fotoarkivets bildsamling är sök- och sebar via deras söksida.
För öppettider se hemsidan om Jamtli arkiv .
även Jamtli.com

Mera program under våren 2019 !
Här planeras nu gemensamma kvällsprogrammet (PDF) för våren för Landsarkivet, Föreningsarkivet och Jamtli arkiv. Arkiven har både kvälls- och dagprogram.

Här finns även länk till det gemensamma vårprogrammet 2019, "After work (PDF), som sker torsdagar 13.00 på Jamtli. "
PS! Biljett från 11.45.

Föredragen sänds även digitalt till Folkets Hus i Bräcke, Fjällmuseet i Funäsdalen, Folkets Hus i Strömsund och Centrumhuset i Hammarstrand samt ytterligare 7 platser.

Besök Ramsele slaktforskarcentrum.se, info@slaktforskarcetrum.se eller tfn 010-476 77 50.

För att se PDF, använd
Adobe